Semerhei, N.
    Ukrainization of educational space of the 1920s: national context and historiographical navigation = Українізація освітнього простору 20-х років ХХ століття: національний контекст та історіографічна навігація / N. Semerhei // Схід = Skhid : аналітично-інформаційний журнал. - 2019. - № 2. - P93-99. - Бібліогр. в кінці ст. . - ISSN 1728-9343. - ISSN 2411-3093

Кл.слова (ненормовані):
українізація -- коренізація -- історіографія -- освіта -- школи -- українська мова -- державотворення -- націєтворення
Анотація: Сучасне освітнє обличчя Україні, розвиток національних, мовних і громадянських ідентичностей українців багато в чому визначається історичними умовами та історичним поступом. Визнання державного статусу української мови та її легітимація в суспільстві як мови титульної нації значною мірою обумовлено історичною політикою у мовній сфері. Українська історія знає як позитивні, так і негативні приклади, які або звеличували українську, або ж шовіністично заперечували. Політика українізації 20-х років ХХ століття значно послужила вияскравленню української мови, яка тривалий час функціонувала як імпліцитний, прихований, заперечений панівними режимами складник українства. У такій проблематизації аргументовано актуальність запропонованої студії. Статтю присвячено аналізу освітніх аспектів українського національного контексту українізації 20-х років ХХ століття під кутом зору вивчення історіографії проблеми. У центрі уваги автора - історіографічні джерела, наукові положення історичних, історико-педагогічних та культурознавчих досліджень щодо передумов, змісту, особливостей та цивілізаційного виміру освітнього напряму українізації як широкої політики щодо інституціювання та розвитку української за характером і змістом освіти. У статті звернено увагу на висвітлення істориками проблем тогочасного реформування шкільної освіти, на їхній аналіз шляхів забезпечення шкіл необхідною українською літературою. Підкреслено, що історики наголошують на тому, що попри ідеологічні основи українізації (прагнення укорінити більшовицьку владу), її результати лежали у націє- та державотворчій площині. Констатовано, що сучасний історіографічний процес з теми освітнього виміру українізації представлений широким спектром наукових праць, діапазон предметних зацікавлень яких дає змогу висвітлити українізацію тогочасного освітнього простору як цілісний та системний процес, зміст якого був підготовлений об'єктивними умовами, добре продуманим та логічним. Окреслено перспективи вивчення освітнього виміру українізації, звернено увагу на цінність досвіду її реалізації у контексті розбудови сучасної освітньої системи України
Дод.точки доступу:
Семергей Наталія


Є примірники у відділах: всього 2 : ГП ЧЗ (2)
Вільні: ГП ЧЗ (2)