Форма документа : Стаття із журналу
Шифр видання :
Автор(и) : Abdurahman A.
Назва : The Gada system and the Oromo's (Ethiopia) culture of peace
Паралельн. назви :Система Гада і культура миру оромо (Ефіопія)
Місце публікування : Схід: аналітично-інформаційний журнал/ Київський університет імені Бориса Грінченка. - Маріуполь: Український культурологічний центр, 2019. - № 2. - С. 45-51. - ISSN 1728-9343ISSN 2411-3093 (Шифр С794174244/2019/2). - ISSN 1728-9343ISSN 2411-3093. - ISSN 1728-9343ISSN 2411-3093
Примітки : Бібліогр. в кінці ст.
Ключові слова (''Вільн.індекс.''): мир--система миру--культура--цінності--гада--оромо--корінне населення--африка--ефіопія
Анотація: Автор акцентує, що ключовим питанням для всього африканського континенту є встановлення стійкої системи світу і безпеки, під якою він розуміє сталий розвиток, а не просто відсутність війни чи насильства. Його ідея полягає в тому, що в якості інструменту для встановлення системи світу краще застосовувати традиційні ціннісні й соціально-організаційні системи народів Африки, які сформувалися і застосовувалися задовго до ініціативи ООН щодо створення культури світу, яка зараз сформована в якості базової програми ООН для Африки та просуває демократичні цінності західної (американської і європейської) культури. Як дієву альтернативу оонівській парадигмі встановлення миру на африканському континенті він пропонує традиційний інститут соціальної організації народу оромо (що населяє різні області Ефіопії) - систему вікових класів гада (гадаа). Її основним структурним принципом є поділ на генеалогічні покоління. Інтервал між поколіннями становить 40 років і включає п'ять вікових класів, що послідовно проходять п'ятиланкову систему вікових ступенів. Всі вікові класи є корпоративними прооб'єднаннями, кожне з яких виконує ряд нормативно визначених функцій (господарських, військових, ритуальних). Функцію організатора життєдіяльності соціального організму віковий клас отримує при переході у віковий ступінь лубу - ступінь "правління". Серед оромійців, що досягли за віком цього ступеня, обирається група лідерів, так звана рада гада. Всі три основні функції з керівництва плем'ям - організаційно-управлінську, військову, релігійно-ідеологічну - у оромо здійснює рада гада. У релігійно-ідеологічній сфері діє, крім ради гада, релігійний лідер Абба муда ("батько помазання"). Ядром громади є патрилінійна родова група. Сусідні села, як правило, населені спорідненими групами. Важлива роль в сільськогосподарському виробництві і суспільному житті належить групам сусідської трудової взаємодопомоги. Частина оромо працює за наймом в промисловості й сільському господарстві; останнім часом збільшується національна інтелігенція. Важливим досягненням автора статті є концептуальний порівняльний аналіз системи гада оромо і концепції встановлення миру, запропонованої програмою ООН. Він робить висновок, що традиційна концепція більш зрозуміла і природна для африканських народів, аніж західна концепція миру, що розуміється тільки як відсутність насильства і військових дій. Одночасно він вказує на принципи системи гада, які зупинилися в своєму розвитку і не відповідають викликам сучасного африканського суспільства. Такими він вважає, наприклад, питання участі жінок в управлінні та організації соціального життя. На його переконання, вивчення і просування природних для Африки систем соціальної організації життя сприятиме зміцненню миру і злагоди на континенті набагато більше, аніж західні методики організації життя і примусу до миру
Дод.точки доступу:
Абдурахман Абдулалі