Форма документа : Стаття із журналу
Шифр видання :
Автор(и) : Butchenko T.
Назва : Unikaite-Jakuntaviciene I. Philosophical and ethical controversies of contractualism
Паралельн. назви :Філософсько-етичні контроверсії контрактуалізму
Місце публікування : Схід: аналітично-інформаційний журнал/ Київський університет імені Бориса Грінченка. - Маріуполь: Український культурологічний центр, 2021. - № 1. - С. 5-10. - ISSN 1728-9343ISSN 2411-3093 (Шифр С794174244/2021/1). - ISSN 1728-9343ISSN 2411-3093. - ISSN 1728-9343ISSN 2411-3093
Примітки : Бібліогр. в кінці ст.
Ключові слова (''Вільн.індекс.''): контрактуалізм--етичний дискурс--теорія справедливості--моральні засади держави
Анотація: У статті аналізуються філософсько-етичні контроверсії контрактуалізму. Активізація сучасного суспільно-договірного етичного дискурсу пов’язується з Дж. Ровлзом, «теорія справедливості» якого інтерпретується як форма філософсько-етичної легітимізації соціально-демократичних практик «держави загального добробуту». Висвітлюється критика цієї теорії, представлена у працях Р. Нозіка та Р. Дворкіна. Якщо перший заперечує моральність державного перерозподілу «справедливо» набутої власності, то другий визначає моральні засади соціально-регулюючого впливу держави за допомогою «природноправової» аргументації. Аналіз розходжень між підходами Дж. Ролза та Р. Дворкіна висвічує труднощі неоліберальних спроб обґрунтувати моральні засади сучасної держави: індивідуалістична постановка проблеми не враховує динамічність соціалізації людини і лишає без відповіді питання про моральний статус маргіналів. Аналізується критика неоліберальних контроверсій контрактуалізму, здійснена Ю. Габермасом. Розкривається комунікативний підхід до зняття протиставлення ліберальних свобод («прав нових») ідеї публічної автономії («правам старих»). Робиться висновок, що габермасівське «залучення Іншого» відповідає практичним запитам сучасного суспільства, підводячи до визначення провідного напрямку визначення моральних засад правової, демократичної та соціальної держави. Доводиться, що змістовне наповнення етичного дискурсу є втіленням процесу самоусвідомлення народжуваного громадянського суспільства як особливої форми існування та розвитку соціальної суб’єктності.
Дод.точки доступу:
Тарас Бутченко